Vlna veder ohrožuje seniory. Charita aktivovala krizový plán pro horké dny

Hodně pijte a nechoďte na slunce. Tak zní doporučení Charity pro všechny a pro seniory zvlášť. Vlna veder, která zasáhla naši republiku, totiž představuje nebezpečí zejména pro seniory a chronicky nemocné. Pro jejich organismus znamená horko velkou zátěž a při nedostatečné konzumaci tekutin snadno kolabují. Charita Česká republika aktivovala plán pro horké dny, seniory v terénu i ve svých zařízeních vy-bízí k dodržování pitného režimu, mění jídelníček, a ochlazuje jejich prostředí vše-mi dostupnými prostředky.

Organismus starších lidí se hůř vyrovnává s vnějšími vlivy. V teplých dnech je proto vhodné, aby se vyhnuli pobytu na přímém slunci a pili víc tekutin. Ty by měli doplnit domácími vývarovými polévkami, které obsahují minerální látky, a vlažnými bylinkovými čaji – třeba mátovým, jenž má chladivé účinky. I takové kroky mohou zabránit srdeční nebo mozkové příhodě způsobené de-hydratací. „Senioři dobře snášejí i nealkoholické pivo, které rovněž doplňuje potřebné minerály. A doporučujeme jíst lehčí jídla, zejména hodně ovoce a zeleniny. Z preventivních důvodů je nut-né také častější měření krevního tlaku,“ říká Ludmila Kučerová, koordinátorka zdravotních aktivit Charity Česká republika.

„Horké dny jsou výzvou, abychom si více všímali nejen svých blízkých, ale také sousedů a třeba i lidí na ulici či v dopravním prostředku. Přehřátí a nedostatek tekutin dokáže snadno zapříčinit kolaps a nejen u seniorů a chronicky nemocných,“ dodává Ludmila Kučerová z Charity Česká republika.

Charita doporučuje co dělat ve vedru:

  • Klimatizujte místnosti, máte-li tu možnost, ale jen o pár stupňů
  • Větrejte přes noc a ráno a přes den zavřete okna
  • Namočte si ručník nebo žínku a přikládejte na zápěstí, pod kolena, za krk nebo na hlavu
  • Nohy ponořte do lavóru s vlažnou vodou
  • Osprchujte se vlažnou vodou, ale současně dejte pozor na prochlazení
  • Pijte dostatek tekutin, alespoň 1,5 litru tekutin denně: nealkoholické nápoje, chladné by-linné čaje, iontové nápoje, minerálky, vhodné je i nealkoholické pivo
  • Nápoje pijte spíš vlažné než ledové
  • Konzumujte lehčí jídla – bujóny, vývary, ovoce, zeleninu
  • Vyvarujte se pobytu na přímém slunci, pokud nakrátko musíte, tedy s pokrývkou hlavy
  • Ošetřujte pokožku hydratačními krémy s UV filtrem
  • Noste lehké vzdušné oblečení z přírodních materiálů, používejte lehké přikrývky
  • Nevykonávejte namáhavé práce, odpočívejte!

Zdroj: Charita ČR